Tilbud fra skolehelsetjenesten:

Skolehelsetjenesten er tverrfaglig og består av helsesykepleier Gunnhild Aune Ligård, fysioterapeut Stina Solberg. Vi samarbeider med skolen om å fremme helse og et godt læringsmiljø for elevene. Eksempelvis ved ulike grupper/ klasseromsundervisning med tema som f eks. vennskap, pubertet, psykologisk førstehjelp, kropp og grenser eller kosthold osv.

Skolehelsetjenesten tilbyr individsamtaler, gruppesamtaler (eks. skilsmissegrupper, pubertetsgrupper) og klasseromsundervisning om ulike tema. Vi bistår gjerne ved henvisning videre i systemet dersom det skulle være et behov. Ta gjerne kontakt ved spørsmål eller behov for veiledning når det gjelder barnets helse og trivsel. Vi i skolehelsetjenesten har taushetsplikt og gir kun opplysninger om barnet til skolen og andre instanser etter å ha fått samtykke.

Informasjon om det faste programmet i skolehelsetjenesten:

1. trinn: Tilbud om helseundersøkelse/helsesamtale med helsesykepleier og skolelege i løpet av første skoleår. Foresatte vil motta innkallingsbrev på digipost. Ved behov for kontakt med helsesykepleier eller helsesamtale tidlig i skoleåret, kontakt helsesykepleier.

2. trinn: Vaksine mot difteri, stivkrampe, kikhoste og polio. Vaksinen heter Tetravac og er en påfyllingsdose etter samme vaksine gitt i småbarnsalder.

3. trinn: Skolehelsetjenesten og lærere arrangerer Helsedag. Dagen består av aktivitet i gymsal med fysioterapeut, matlaging på skolekjøkken med lærer, helsesamtale i gruppe hos helsesykepleier og skriveøvelser med ergoterapeut i klasserom. Det blir

også gjennomført høyde/vekt-måling for elevene denne dagen, i tråd med retningslinjer fra helsedirektoratet.

5. trinn: Samtale om egne grenser, kropp og pubertet i grupper hos helsesykepleier.

6. trinn: Vaksine mot meslinger, røde hunder og kusma, MMR-vaksine. Vaksinen er en påfyllingsdose etter samme vaksine gitt i småbarnsalder.

7. trinn: Vaksine mot HPV virus. Det gis èn vaksinedose på høsten og èn på våren.

Vi ønsker dere alle en fin høst og et fint skoleår!

Vennlig hilsen Skolehelsetjenesten

Kontaktinformasjon Heimdal Friskole:

Helsesykepleier:

Gunnhild Aune Ligård

tlf. 958 27 859,

e-post: gunnhild-aune.ligard@trondheim.kommune.no

Tilstede hver tirsdag

Fysioterapeut:

Stina Solberg

tlf. 902 65 034,

e-post: stina.solberg@trondheim.kommune.no

Vi presiserer at det ikke kan sendes personsensitiv informasjon per e-post.

Klikk her for flere tilbud fra skolehelsetjenesten